Filtr cząstek stałych DPF to kluczowy komponent w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla, mający za zadanie zmniejszenie emisji szkodliwych cząstek do atmosfery.
Z biegiem czasu element ten może ulegać zapchaniu, co wymaga jego regularnego czyszczenia poprzez proces wypalania. Jak wypalić DPF i ile czasu przeznaczyć na to zadanie?
Jak wypalić DPF?
Wypalanie filtra DPF jest procesem kluczowym dla zachowania efektywności i długowieczności silników Diesla. Istnieją dwa główne sposoby: pasywny oraz aktywny.
Wypalanie pasywne odbywa się podczas normalnej jazdy samochodu, gdy temperatura spalin jest na tyle wysoka, że umożliwia spalanie zgromadzonych cząstek stałych. Zazwyczaj ma to miejsce podczas osiągania większych prędkości, na przykład na autostradzie, gdzie silnik pracuje na wyższych obrotach przez dłuższy czas. Jest to najbardziej naturalny sposób na utrzymanie filtra w czystości, ponieważ nie wymaga interwencji ze strony kierowcy.
Natomiast wypalanie aktywne to proces sterowany przez system zarządzania silnikiem. Kiedy czujniki wykryją, że filtr jest zbyt mocno zanieczyszczony, komputer zwiększa temperaturę spalin, aby spalić nagromadzone cząstki. Może to nastąpić podczas jazdy, ale również na postoju, jeśli warunki jazdy nie pozwoliły na wypalenie pasywne.
Ile trwa wypalanie DPF podczas jazdy?
Proces wypalania filtra cząstek stałych podczas jazdy może zająć zmienną ilość czasu w zależności od kilku czynników, takich jak stan filtra, styl prowadzenia pojazdu oraz warunki drogowe. Zwykle proces ten zajmuje od 10 do 30 minut.
Gdy proces rozpoczyna się w trakcie jazdy, system sterowania silnikiem podejmuje działania, aby zwiększyć temperaturę spalin. Jest to konieczne do spalenia nagromadzonych cząstek sadzy w filtrze. Optymalne warunki do tego procesu występują podczas jazdy z umiarkowaną i wysoką prędkością, gdy silnik pracuje na wyższych obrotach.
Warto jednak pamiętać, że każdy pojazd będzie zachowywać się nieco inaczej w tym zakresie. Co więcej, czas potrzebny na wypalenie filtra może różnić się w zależności od modelu samochodu oraz jego stanu technicznego.
W niektórych pojazdach proces może być wskazany przez specjalną sygnalizację na desce rozdzielczej. To pozwala kierowcy na dostosowanie stylu jazdy aż do ukończenia wypalania. Jest to istotne, ponieważ przerwanie procesu, na przykład przez zatrzymanie pojazdu lub zmianę stylu jazdy, może spowodować niepełne wypalenie filtra, a w konsekwencji doprowadzić do jego szybszego zatkania.
Co istotne, jeśli proces wypalania jest regularnie przerywany, filtr cząstek stałych może wymagać profesjonalnego czyszczenia lub w skrajnych przypadkach nawet wymiany.
Ile trwa wypalanie DPF na postoju?
Wypalanie filtra na postoju to alternatywna metoda oczyszczania filtra cząstek stałych w silnikach Diesla. Może być stosowana w sytuacjach, gdy naturalny proces podczas jazdy nie jest możliwy. Ta metoda okazuje się szczególnie przydatna w przypadku pojazdów, które są regularnie użytkowane w ruchu miejskim lub na krótkich trasach, gdzie silnik nie osiąga optymalnej temperatury do samoczynnego wypalania filtra.
Wypalanie DPF na postoju polega na zwiększeniu temperatury w układzie wydechowym do poziomu, który umożliwia spalanie nagromadzonych cząstek sadzy. Proces ten jest inicjowany manualnie przez kierowcę lub serwisanta. W wielu nowoczesnych pojazdach wypalanie na postoju może być również uruchamiane automatycznie przez system zarządzania silnikiem, gdy elektronika pojazdu wykryje konieczność oczyszczenia filtra.
Wypalanie na postoju trwa zwykle od 30 do 60 minut i wymaga utrzymania silnika na wyższych obrotach, co może wiązać się z większym zużyciem paliwa. Należy jednak pamiętać, że proces ten jest tylko tymczasowym rozwiązaniem oraz nie zastąpi pokonywania regularnych dłuższych tras, które są niezbędne do utrzymania filtra DPF w dobrym stanie. Ponadto zalecane są regularne przeglądy i konserwacja systemu filtracji cząstek stałych, aby zapobiec poważniejszym problemom.