mezczyzna z laptopem przy samochodzie

Chip tuning to jedna z najpopularniejszych modyfikacji pojazdów, która umożliwia podniesienie mocy i poprawę ekonomii silnika bez skomplikowanej ingerencji w jego elementy. W tej metodzie wszystko opiera się bowiem o modyfikacje sterownika silnika, tzw ECU, a dokładniej oprogramowania, które się w nim znajduje. Pozwala to bardzo precyzyjnie zwiększać wydajność jednostki napędowej co odczuwalnie wpływa na sposób jej pracy. Nawet minimalne zmiany wprowadzone do ECU mogą znacznie podnieść osiągi pojazdu. Właśnie z tych względów jest to obecnie najczęściej wybierany rodzaj modyfikacji pojazdów. W przypadku nowocześniejszych samochodów, które seryjnie wyposażone są przez producentów w rozbudowane komputery i elektronikę sterującą jest to dosyć prosty zabieg. A co w przypadku kiedy posiadamy samochód klasyczny, w którym zdecydowana większość elementów jest sterowana mechanicznie, bez pomocy komputerów? Na to i inne pytania dotyczące chip tuningu klasyków odpowiadamy właśnie w tym wpisie. Serdecznie zapraszamy wszystkich pasjonatów motoryzacji i nie tylko do lektury.

Chip tuning klasyków – czy to możliwe?

Wiele osób żywo zainteresowanych motoryzacją doskonale zna jej historię i bez problemu potrafi wymienić samochodowe ikony z różnych przedziałów czasowych. Są to pojazdy tak znane, że nawet fani, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę, po usłyszeniu producenta i modelu będą wiedzieć o jakim aucie mowa. Rzucając hasło Ford Mustang z 67 roku, albo BMW M3 E30 można mieć pewność, że każdy je rozpozna. Jednak czy każdy będzie mógł odpowiedzieć na pytanie dotyczące chip tuningu tych pojazdów? Oba są dziś uznawane za klasyki – jeden jest Old Timerem, drugi zasługuje na miano Young Timera. Jednak tylko jeden z nich może być poddany modyfikacji za pomocą chip tuningu będąc w stanie fabrycznym i jest to ten drugi pojazd.

Samochody sprzed ery komputeryzacji i pozbawione systemów elektronicznych siłą rzeczy – nie posiadają sterownika, którego oprogramowanie można zmodyfikować. W przypadku takich aut możliwością zwiększenia mocy jest tylko bardziej złożony i skomplikowany tuning mechaniczny.

Chip tuning samochodów klasycznych – jak tuninguje się klasyczne auta?

Klasyki przerabia się najczęściej wprowadzając mechaniczne modyfikacje silnika, wymieniając części na specjalnie zaprojektowane elementy z segmentu performance. Często dodaje się również kompresory czy turbosprężarki, które potrafią znacznie zwiększyć wydajność i moc. Wielu fanów takich przeróbek montuje również zmodyfikowane kolektory wydechowe oraz doloty powietrza, co również sprawia, że pojazd ma lepsze osiągi.

Klasyczne auta po tuningu a żółte tablice

Historyczne tablice rejestracyjne, tzw. “żółte tablice” dają sporo przywilejów ich posiadaczom. Trzeba jednak pamiętać, że aby je otrzymać, nasz pojazd musi spełnić określone warunki. Przed wydaniem takiej rejestracji auto musi zostać sprawdzone przez wykwalifikowanego rzeczoznawcę, który będzie sprawdzał takie kwestie jak udokumentowany rzeczywisty wiek auta, a także jego kompletację. To ostatnie ma bardzo duży wpływ na decyzję o wydaniu tablic historycznych – pojazd zabytkowy powinien bowiem być utrzymany w możliwie oryginalnej konfiguracji. Modyfikacje i zmiany są dopuszczalne (np. w celu zapewnienia większego bezpieczeństwa – dodanie pasów bezpieczeństwa), jednak do określonego poziomu. Samochód, aby móc otrzymać takie tablice, musi być minimum w 75% złożony z oryginalnych, fabrycznych części (części mogą być nowe, jednak muszą pochodzić od producenta pojazdu i  mieć numery oraz parametry zgodne z oryginałem).