94893

AdBlue to płyn używany w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, posiadającymi system selektywnej redukcji katalitycznej. Stanowi mieszankę wody demineralizowanej z mocznikiem. Dzięki niemu można skutecznie zmniejszyć emisję szkodliwych tlenków azotu do atmosfery.

Jednak niektórzy właściciele samochodów z silnikiem Diesla skarżą się na problemy z AdBlue. W niniejszym artykule przedstawimy informacje, jakie są najczęstsze usterki AdBlue i w jaki sposób im zaradzić.

AdBlue – problemy

Oto najczęstsze problemy z AdBlue:

Zamarzanie

AdBlue może zamarzać w temperaturze ok. -11°C. W nowoczesnych pojazdach systemy posiadają podgrzewanie, które zapobiegają temu zjawisku. Jednak w ekstremalnie niskich temperaturach i tak mogą wystąpić pewne problemy utrudniające prawidłowe działanie systemu SCR.

Krystalizacja

AdBlue może się krystalizować w niskich i wysokich temperaturach oraz w momencie, gdy ma kontakt z powietrzem. Kryształki zaburzają płynność roztworu w układzie SCR oraz przyczyniają się do blokowania przewodów czy części wtryskowych. W efekcie mogą doprowadzić nawet do korozji układu wydechowego.

Zanieczyszczenie

AdBlue jest bardzo podatny na zanieczyszczenia, które mogą doprowadzić do uszkodzenia systemu SCR. Nawet nieduża ilość kurzu czy oleju potrafi zaburzyć działanie instalacji.

Nieodpowiednie napełnianie

Podczas uzupełniania AdBlue należy zachować szczególną ostrożność, aby nie nalać go do zbiornika z paliwem. Nawet mała ilość tego roztworu w oleju napędowym może poważnie uszkodzić silnik.

Usterki AdBlue mogą bardzo negatywnie wpłynąć na prawidłowe funkcjonowanie systemu SCR i całego samochodu. Z tego względu tak ważne jest skuteczne zapobieganie tym problemom.

Problemy z AdBlue – jak im zapobiegać?

Aby zapobiegać problemom z AdBlue, należy pamiętać o takich sprawach jak:

Systematyczne uzupełnianie AdBlue

Bardzo ważne jest kontrolowanie poziomu tego roztworu i regularne uzupełnienie go. Trzeba pamiętać, że jeśli zabraknie AdBlue w zbiorniku, to uruchomienie pojazdu może okazać się niemożliwe.

Używanie wyłącznie czystego AdBlue

Należy sięgać zawsze po czysty, certyfikowany roztwór, pochodzący od zaufanego producenta. Nie należy zamawiać AdBlue z niepewnych źródeł, ponieważ mogą się w nim znajdować zanieczyszczenia niebezpieczne dla systemu SCR.

Zabezpieczenie przed zamarzaniem

Jeśli na zewnątrz panują ekstremalnie niskie temperatury, warto sprawdzić, czy podgrzewanie AdBlue działa prawidłowo. Ponadto zaleca się przechowywanie tego roztworu w pomieszczeniach, gdzie temperatura nie spada poniżej punktu zamarzania, wynoszącego -11°C.

Regularne kontrole i konserwacja

System SCR należy systematycznie kontrolować pod kątem ewentualnych uszkodzeń i zużycia. Bardzo ważne jest sprawdzanie przewodów, czujników oraz dysz. Dzięki regularnemu serwisowi można zdiagnozować i zniwelować problemy, zanim się rozwiną.

Sposobem na zapomnienie o problemach z AdBlue jest również wyłączenie tego systemu. Taką usługę oferuje nasz doświadczony zespół. Wprowadzamy odpowiednie zmiany w oprogramowaniu komputera silnika, co pozwala na całkowitą dezaktywację AdBlue.